четвртак, 16. мај 2013.

Plazma rolat



Prvo, ovo nije rolat ali ga tako zovemo. Drugo, on nije ni komplikovan za spremanje, sastoji se od keksa, soka, putera, od čega se sastoje uglavnom kolači ovog tipa, danas tako moderni. A ipak, ovo nije moderan kolač. Sačekajte da Vam objasnim :-)

Koliko ja pamtim, ovaj kolač je u našoj porodici oduvek. Očigledno, nastao je otprilike kada i "Plazma" keks kod nas :-) i moja baka ga je dobila od komšinice koju nisam nikada upoznala. Svejedno, hvala joj :-)

On se pravi kada imate goste, nećete da rizikujete, a ni da poginete u kuhinji pekući korice i kuvajući filove ( ja to volim da radim onako, za svoju dušu, kada ne očekujem nikoga ). Koliko mogu da se prisetim, nikada mu zamerka ne bi bila nađena, da meni i bratu nije u jednom trenutku pošteno dosadio.

Da, da, nas dvoje smo ga privremeno prognali iz kuhinje- "Jao, mama, ne opet plazma rolat!"

Osim što smo ga morali jesti kako koji gosti dođu i prođu, vremenom mi je postao previše lak, a ja sam, zaboga, tako dobra kuvarica da mi je prosto poniženje muljati nešto od keksa i putera.

Ali, kako to ide, vremena se menjaju, a ljudi još brže. Uželela sam se tog ukusa i shvatila da poslastice ne treba vrednovati na osnovu toga koliko se teško prave nego koliko se lako jedu :-)

Ovaj recept je sa punim pravom prvi recept na mom blogu. Pored vanilica, mislim da je ovo uopšte prva poslastica koje se sećam. Pa baš zbog toga. Makar i od keksa, neka bude, zaslužio je :-)


Potrebno je:

300 gr. " Plazma" keksa

250 gr. prah šećera

250 gr. putera / margarina

200 ml. soka od narandže ( neka bude obavezno gaziran)

200. gr. seckanih oraha

3 krupnija ili 4 sitnija jajeta

100 gr. čokolade

ulje za čokoladnu glazuru

7,5 kašika šećera za tri belanceta ili 10 kašika za 4 belanceta


Rolatić

Keks izlomite na krupnije komade. Tu možete da se prepustite svom osećaju, ali imajte u vidu da će se keks natopiti sokom i usitniti. Lepše je kad ostanu i krupniji komadi u preseku. Prelijte ga sokom.

U drugoj posudi umutite puter/margarin sa šećerom, pa dodajte žumanca i još fino, penasto umutite mikserom.

To je onaj, za mnoge neprijatni momenat zvani " ŽIVA JAJA". Zahvaljujući lepom seoskom detinjstvu, ja nemam takvu fobiju :-) Ukoliko imate strah ili ste samo racionalno predostrožni, možete da skuvate ova žumanca na pari, ili da ih obradite termički kako to inače radite u sličnim situacijama. U tom slučaju budite oprezniji sa količinom soka, smesa će verovatno biti mekša. Ali eto, mi jedemo ovako spremljen kolač godinama i još smo živi i zdravi :-)

Dakle, kada isključite mikser umešajte seckane orahe pa sve sručite u keks i lepo rukama pomešajte, ali ne gnjavite mnogo, zarad onih komada keksa.

Formirajte na duguljastom poslužavniku rolat i malo ga slepite odozgo.

Šne


Znam da neke domaćice, mlade, razume se, imaju određeni strah od tog belog čuda. Imala sam i ja iako sam mnogo puta videla kako se sprema. Jedva su me baka i mama ubedile da to nije ništa strašno, jer baka ima empirijske metode provere gustine sirupa :-) Dakle, ovo je mačiji kašalj!

Savetujem Vam da ovaj recept koristite kad god Vam zatreba šne od belanaca, naravno, ako nemate neki bolji :-) Meni ovaj pasuje skroz.

Dakle, na jedno belance stavite 2,5 kašike šećera. I to je sva mudrolija. Koliko ćete vode dodati šećeru zavisi od Vas. Savetujem da dodate, na meru za tri belanceta, otprilike jednu čašu vode, jer ako stavite premalo vode, sirup će brže biti gotov ali postoji veća opasnost da se brzo ušećeri. Dakle, malo više vode, srednja vatra i pustite da se kuva.

Ja Vam ne mogu reći koliko će vremena proći dok na površini vode ne počnu da se pojavljuju mehurići, a sirup počne da " šapuće". Ne gledajte me čudno, to mojoj baki šapuće sirup, ne meni. Na svu sreću šapat nije ovde ključni faktor. Proverite sirup tako što ćete malo zahvatiti kašičicom, sačekati da se malo prohadi, par sekundi, da se ne opečete, pa pokušajte između dva prsta da razvučete nit. Ako je nit koja se formira neprekidna, to je to. Nikakva mudrost.

Ali, ima jedna caka.

Ne možete da čekate da sirup bude gotov kako biste počeli da mutite belanca. Tu Vam treba neko minimalno iskustvo ( koje se brzo stekne ) ili osećaj. Kada počne da se formira nit sirupa koja je isprekidana i slabašna, Vi brzo za mikser. Umutite belanca pa im na kraju dodajte 3 kašike za 3 belanceta, a 4 za 4 - kristal šećera. Kada je sasvim umućeno belance, proverite sirup, i neprestano muteći, ulijte sirup u posudu sa belancima koju ste stavili u sudoperu punu hladne vode. E, ako Vam kabl, kao meni, ne stiže do sudopere :-) stavite posudu za mućenje u veću koju ste napunili hladnom vodom i mutite dok se šne ne ohladi.

I to Vam je to.

Premažite rolat i spremite glazuru. Ja sam poslednji put stavila samo 50 gr. čokolade jer smatram da je 100 gr. mnogo- bude predebela i puca, pa parče ne može lepo da se iseče. Ako Vam kolač ne treba za slikanje, to je dobro, daje mu ta debela, tvrda i krckava čokolada neki dobar šmek. Spremite glazuru koju inače volite. Kod mene je klasična :

100 gr. čokolade

4 kašike ulja


Čokoladu za glazuru uvek topim na pari, a rolat premažem samo odozgo, i pustim da se slobodno sliva sa ivica.

Napomena: Ukoliko je šne malo mekši ili rolat duže stoji, mogu da se pojave "barice" sirupa na poslužavniku. Ume malo da frustrira, ali nije ništa strašno. Što bolji šne, to manje barica.


I još - " Plazma" keks.

Нема коментара:

Постави коментар

Volim da čitam Vaše komentare :-)