четвртак, 4. јул 2013.

Anine pivske pogačice i bakino kiselo mleko


Znate da ja baš ne ludujem za zdravom hranom :-)))) u popularnom smislu te reči . To što čvarke i svinjsku mast smatram zdravim deo je vrlo složenog sistema vrednosti mog nutricionističkog sveta i uopšte, stvar mog pogleda na svet,  i o tome bih mogla posebno da pišem :-).
Ana je jedna višestruko talentovana, vredna i lepa devojka. I velikodušna, ako je suditi po tome što mi je od srca poklonila ovaj ( bez preterivanja ) fenomenalan recept.
Postoje osobe koje Vas zbilja fasciniraju svojom posebnošću i sposobnostima. Ana je odličan student i svakako mlada nada domaće antropologije :-) osim što je muzički nadarena, ima izuzetan, ali zaista izuzetan dar za slikanje i crtanje, pravi nakit, voli mačke, putuje, i sve to postiže bez neke nervoze. Naprotiv, koliko je ja znam, ostavlja utisak mirne i staložene osobe.
Takođe, koliko znam, hrani se zdravo :-) pa su i ove pogačice potpuno zdrave.
Malo sam izmenila recept koji sam dobila  zato što sam htela da je obradujem :-) i objasniću Vam kasnije kako :-). Napomenuću u receptu šta sam promenila, ali ću navesti i originalne sastojke.
Ovo je nešto što mi kod kuće nikad nismo jeli  ni pravili. Proja je bila najintegralnije što smo mogli da dobijemo :-) a zrnevlje je jeo papagaj, pokoj mu duši :-). Ali ja već nekoliko godina doručkujem musli, volim kifle sa ražanim brašnom , posebno u kombinaciji sa nekim zločestim nadevom :-))))).
Napisala sam nekoliko puta da ne delim hranu na zdravu i nezdravu. Na stranu hemijske intervencije koje i najzdraviju biljku mogu da učine otrovnom, hrana je prosto tu da bude fina, da nam omogući da živimo što kvalitetnije, u svakom pogledu. Da nam hrani telo i da nas okupi u onim slasnim, toplim i mirišljavim porodičnim trenucima. Jer "vino veseli srce čoveka...i hleb srce čoveku ukrepljuje " , kao što je napisao car David, vekovima pre Hrista. 
Provela sam i ja te lepe porodične trenutke odbijajući da pojedem mamin kolač ili bakin slatki kupus, u besmislenoj i iscrpljujućoj borbi za zamišljenu mršavost. I ne možete da zamislite koliko sada žalim zbog tih propuštenih stvari. 
Postoji samo ukusna i neukusna hrana :-) Zato su i ove pogačice na vrhu moje liste slanih peciva, iako su vrlo zdrave :-)))).
Možda ste primetili da neobično volim hranu sa dodatkom nekog alkohola, premda ne pijem nikada i ni u kakvoj prilici. Iako bi odlično išle uz pivo, ja Vam uz ove pogačice nudim bakino kiselo mleko, najjednostavije. Većina Vas ume da "ukiseli " mleko, ali neka uputstva ovde, za svaki slučaj :-) jer baš mi je bilo do tog domaćeg kiselog mleka.
Originalno, ovo su pogačice sa belim vinom, i Vi , naravno, možete i sa njim da ih spremite. I baš kada mi je Ana davala recept, reče da sama  više voli pivo, a ove pogačice su  joj drage zato što joj ih sprema i pakuje otac  njenog dragog :-).
Pa eto, za Anu, jedne pivske pogačice:-)))).
Ova kombinacija slikovito pokazuje kako mogu lepo da se slažu "tradicionalno" i "novo" i kako bakina kuhinja može da bude fleksibilna :-)).


Sastojci :

 200 g. susama
300 g. sirovog suncokreta
150 g. lanenog semena
200 g. kikirikija neslanog pečenog - ja sam stavila orahe
100 g. semenki od bundeve
750 g. integralnog brašna - ja sam stavila ražano brašno
350 ml. suncokretovog  ili maslinovog ulja
400 ml. belog vina - ja sam stavila svetlo pivo
1 prašak za pecivo
2,5 kašičice soli

Duže traje kupovina sastojaka za ove pogačice u nekoj prodavnici "zdrave hrane" nego priprema istih :-).
 Orahe iseckajte sitno, pomešajte brašno sa ostalim suvim sastojcima pa dodajte ulje i pivo i tek naposletku prašak za pecivo. Možda će biti potrebno da dodate još malo brašna kako biste mogli lepo da umesite testo, biće masno i neće da se lepi za ruke. Razvaljajte ga na 1 cm. debljine, pa vadite pogačice nekom užom čašom, ređajte na pleh pokriven papirom za pečenje, pa pecite na 200 nekih 25-30 minuta.
Meni su lepše tanje i pečenije pogačice, ali imajte u vidu da ne narastu puno, pa neka Vam ne budu pretanke. 
Imajte u vidu da od ove količine dobijete zaista puno pogačica ( 80 - 90 ), pa slobodno možete i da smanjite meru.




Bakino kiselo mleko




Najjednostavnije moguće. U bakinom "belom lončetu od kilo " za kiselo mleko. Kad sam bila mala, mogla sam da ga "jedem" , onaj prvi sloj koji je gust kao pavlaka. Da ga pijem ne, bilo je tu nekih čudnih grudvica, nije to kao jogurt. :-)
Onda  čovek odraste i shvati da  je jogurt jedno, a kiselo mleko nešto sasvim drugo :-).
Ako imate kravu :-) ili neko u Vašoj blizini ima kravicu, Vi ste srećna osoba :-). Kiselo mleko od domaćeg mleka  nije uporedivo sa ovim od kupovnog, koliko god mlečne masti to kupovno da ima. Ali nemamo svi komšije kao moja baka :-)). Moji su samo jednom, davno, imali kravu. Još je i moja mama bila dete.
Ali , uvek smo imali mleko. Jer, imala je baka komšinice :-)) i naročito je jedna od njih naglasila da će dok je živa baki donositi sveže mleko izjutra. Ova baka :-). I bilo je tako. Sad nema više ni komšinice ni njenih prelepih, zlatnih krava, ali baka se ponovo snašla :-). U manastiru sam pila najlepše mleko na svetu, ali sestre nisu kiselile, sve što se ne popije odlazilo je u sir, doslovno najlepši sir koji postoji. Mali manastirski mlekar i starice koje su znale mleko u dušu sad su jako daleko od mene .
Uglavnom, ja ovde nemam kravu :-) tako da je mleko kupljeno, ali opet je konačni proizvod fin.


Sastojci :

1 l. mleka 2,8 % m.m
100 ml. kiselog mleka ( kupovnog, 6 % m.m ili domaćeg )

Mleko stavite u belo lonče od kilo - šalim se, stavite ga u bilo kakvo lonče ili šerpu pa ga ugrejte toliko da možete da umočite prst, ali da je ipak prilično toplo. Umešajte razmućeno kiselo mleko i dobro promešajte da se razbiju sve grudvice. Kada se to desi, pokrijte tacnom ili poklopcem, umotajte u nekoliko krpa pa ostavite u kuhinji nekih 12 sati pa sklonite krpe i poklopljeno premestite u frižider.




4 коментара:

  1. Ove pogačice sjajno izgledaju i sigurno će doći na red kod mene. A domaće kiselo mleko obožavam! :)
    Jako volim takve ljude kao što je Ana - koji sve stižu, ali nekako natanane...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I ja ih volim, divim im se, i malo ih znam.
      Hvala, mnogo su joj dobre ove pogačice :-).

      Избриши
  2. Sjane su Anine pogačice i sa pivcem i sa kis mlekom!

    ОдговориИзбриши

Volim da čitam Vaše komentare :-)